Saturday, July 24, 2010

Beijing 5

Vi har nu hunnit vara tre dagar i Xi'an och kom igår kväll till Chengdu i Szechuan-provinsen. Eftersom vi inte hade tillgång till internet på hotellet i Xi'an har det inte kommit några uppdateringar på ett tag, men detta vandrarhemmet har en bra uppkoppling så nu ska vi hinna ifatt med bloggandet.

Näst sista dagen i Beijing var jag och David ute en sväng medan Gösta tog det lite mer lugnt. Vi besökte bland annat ett bland fler teknologiskt inriktade köpcentra i en rätt modern stadsdel. Där var det fyra-fem våningar med en massa stands som sålde mobiltelefoner, bärbara datorer, gpser, processorer, huvudkort, minnesbrickor osv. Som i andra köpcentra var det också här mycket överlapp mellan vad var enkelt stand sålde. När David visade interesse till at vilja köpa nåt från en av Canon-försäljarstanden fick vi följa med två killar upp i en hiss till 12:e våningen där dom hade en lite mer privat lobby där man fick sitta medan dom letade upp vad man ville ha. David köpte där en 32 GB minnesbricka till sin kamera.

En modern stadsdel

Lunch på japansk restaurant, min förrätt (inbakad pumpa) var god, men nudlarna smakade inte så mycket

Efter köpcentret åkte vi till Beijing Zoo och gick runt där i några timmar. Det var rätt långt mellan inhägningarna, och en del djur fattades, inklusive elefanter, lejon och tigrar. När vi mot slutet var på väg mot pandaområdet stängde parken så det hann vi inte med, fast vi hade ändå planer om att se pandor i Chengdu.

Tigerstaty, tigerinhägningen var däremot tom

David blev god vän med ett gäng kungörnar, varav en här poserar flitigt

The spice must flow

Zebra

En giraff var ute och promenerade

Nästa och sista dag i Beijing använde vi tiden mellan utcheckningen och tågresan på att gå runt på det rätt nya olympiska stadion-området, och sen tog vi några slumpmässiga stopp på tunnelbanan innan vi hittade nåt hyffsat ställe att äta på. Vi åkte sen tillbaks til vandrarhemmet där vi lämnat vårt baggage och försökte hitta en taxi i området, eftersom dom på vandrarhemmet hävdade att det inte gick att beställa. Det visade sig vara rätt svårt, och efter att ha misslyckats i en femton-tjugo minuter var vi på väg för att hämte baggaget och ta tunnelbana och buss istället (som skulle varit rätt jobbigt med all det tunga baggaget i det varma vädret). Fast mindre än 100 meter innan vandrarhemmet dök det upp en ledig taxi bakom oss, så vi fick som tur var åka med den till stationen. 30 minuter tog det och kostade ungefär 30 spänn. Vårat väntrum på stationen var ordentligt fullt, så vi fick stå ett bra tag innan vi hittade nån ledig plats att sitta. Väl på tåget hade vi alla tre olika kupéer eftersom vi hade beställt biljetter rätt sent, fast konduktören på vagnen fick på nåt sätt reda på att vi hörde tillsammans och ordnade så att jag och Gösta fick dela kupé (det gick två i varje). Vi anlände Xi'an hyffsat tidigt nästa morgon.

Lite kött, sallad, och nåt geléaktigt vi inte visste riktigt vad var

Det var rätt fullt i vänthallen

Trött Gösta i sovvagnen

4 comments:

1. Gunvor
    Vad kul att få nya rapporter från Er o få en liten inblick i hur Ni har det. Gösta ser helt trött o tagen ut på bilden, förstår att han är trött. Karm på Er all

ReplyDelete
  2. Ska ni till den ön? Hainan hetter den väl? Kramar till er allihop :)